© Copyright 1996-2004
© ANGHELUS
I .ION GABRIEL
& collaborators
PROPUNERE:
*PROGRAMUL
de INFORMATIZARE JUDICIARA si de INTERACTIVITATE
COMPUTERIZATĂ*
SISTEMUL de INFORMATIZARE JUDICIARA si de COMBATERE DEONTICA a CORUPTIEI in SISTEMUL JUDICIAR ROMAN*
"MAJOR"
CSM MJ/RO*
© Copyright 1996-2004
© ANGHELUS I .ION GABRIEL &
collaboratoryes
Avocat
ANGHELUS ION GABRIEL
site web www.avocatanghelus.go.ro
e-mail avocatanghelus@go.ro
Tel. 0721 736 034
Generalitati
privind Know how-ul deontic Bona fides
si
sistemul informatizat de reforma a Justitiei romane
Din acest program destinat
JUSTIŢIEI ROMÂNE, pe latura interactivităţii deontice şi
fluxului informaţional legislativ şi de practică judiciară,
o parte componentă foarte importantă este reprezentată de
SISTEMUL „M.A.J.O.R.”-C.S.M.-M.J. 2002/RO proiectat ca centrul vital de interactivitate
informaţională a activităţilor judiciare, de ajustare
dinamică şi de echilibru metodologic în reforma JUSTIŢIEI ROMÂNE.
( Doctrina metodologica de
combatere a coruptiei si Tehnologia informatizata pentru sistemele echilibrate
„LOGICA DINAMICULUI CONTRADICTORIU & DEONTICA BONA FIDES" elaborata de
av. Anghelus I.G)
Înainte de prezentarea
KNOW-HOW-ului deontic bona fides implementarea sistemelor de informatizare
interactivă presupune următoarele:
- REŢEA „on line” de
calculatoare (cca 250 unit.) cu centru informatic în MINISTERUL JUSTIŢIEI,
mai precis CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII.
Fiecare instanţă
judecătorească din teritoriu va dispune de un terminal obişnuit
specializat pentu sistemul „ M.A.J.O.R.”
al cărui hard şi soft va fi conceput simplu şi eficient pentru:
-comunicarea la centru de
date statistice;
-primirea instantanee de
date, legislaţie nou intrată în vigoare, practică
judiciară, decizii ale CSJ etc.;
-linie de
tele-conferinţă, ori varianta de site-uri de comunicare
interactivă între şefii instanţelor şi diferitele
compartimente de decizie din M.J.
-conectarea la Internet
şi formarea de site-uri profesionale prin care magistraţii pot
dialoga şi/sau publica articole de specialitate, comunicări
ştiinţifice şi multe alte probleme din ştiinţa şi
practica contemporană a DREPTULUI.
De utilizarea terminalului
MAJOR vor răspunde operatorul specializat si şefii instanţelor
de judecată vor asigura condiitiile de confidentialitate iar accesul la
bazele de date protejate (MAJOR) va fi selectiv, funcţie de
atribuţiile magistratului însărcinat cu gestionarea acelor canale ce
vor fi în mod obligatoriu parolate.
Pentru toate celelalte
FUNCTII COMUNE INFORMATIZATE ( site-uri profesionale, e-mail şi de
informare legislativă, linie transmitere date statistice, teleconferinta)
se va asigura accesul liber tuturor magistraţilor din cadrul
instanţelor, singura condiţie fiind utilizarea numai în scopuri
profesionale.
Pentru sistemul M.A.J.O.R./RO (în afară de calculatoare servere, scanere,
imprimante), va mai fi necesară dotarea cu micro-camere de luat vederi,
suport de stocare a înregistrărilor audio-video, (de regulă, stocarea
digitală), arhivă protejată strict, operare independentă
faţă de cealaltă componentă a interactivităţii
informaţionale comune.
Utilizarea M.A.J.O.R. / RO
este distinctă, după regulamente şi măsuri de
confidenţialitate stricte, cu operatori direct subordonaţi CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII. (CSM)
Pe lângă masurile
organizatorice şi de logistică, care în general nu sunt complicate
şi nu comportă cheltuieli mari, (dacă se aleg soluţiile
simple şi fiabile,) in paralel urmează să se adapteze şi
legislaţia prin modificările actelor normative în domeniul respectiv.
II – MODIFICĂRI
LEGISLATIVE:
- LEGEA pentru organizarea
judecătorească 92/1992.
Art.11, 19, 30-37, 47,
55-67-70
Titlul V CONSILIUL SUPERIOR
AL MAGISTRATURII
Art.71-74
Titlul VI DREPTURILE ŞI
ÎNDATORIRILE MAGISTRAŢILOR
Titlul VII RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ A MAGISTAŢILOR
Art.94 Abateri disciplinare
96- „acţionarea
disciplinară” Art.96-103
Titlul VIII PERSONALUL
AUXILIAR, AD-TIV…
Art.105, 108
Art.113 REGULAMENTELE PENTRU
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMPARTIMENTELOR AUXILIARE
· Toate celelalte acte normative, regulamente şi ordine ale M.J. interioare care trebuie adaptate corespunzător.
· Nota Bene:
DEONTOLOGIA- „stiinta a ceea
ce ar trebui sa fie"
(In acceptiunea lui GIORGIO
DEL VECCHIO)
(Propunere
de aplicabilitate practica a „DEONTICII BONA FIDES"inspirata din viziunea
secventiala si dinamica bazata pe „LOGICA DINAMICULUI CONTRADICTORIU"(Stephane
Lupasco) descrisa si intemeiata ca baza stiintifica si metodologica pe lucrarea
„PARADIGMA PSIHOLOGICA A BUNEI CREDINTE IN STATUL DE DREPT")
Programul
DEONTIC
DE COMBATERE A CORUPTIEI DIN SISTEMUL JUDICIAR ROMAN SI DE MONITORIZARE OFICIALA
a
ACTIVITATILOR JUDICIARE.
„M.A.J.O.R."
C.S.M.-M.J./ /RO
Monitorizarea Activitatilor
Judiciare Si Organizarea Reformei<-Consiliul Superior Al Magistraturii-
Ministerul Justitiei / Romania
©
Copyright 1996-2004
© ANGHELUS
I .ION GABRIEL &
collaboratoryes
BUCURESTI-1996
Motto:
„Fundamentum
Justitiae est FIDES" - M.T. CICERO-
Cuprins:
Capitolul I Argument –
INTRODUCERE
Capitolul II Descriere
generala – Aspecte tehnice – Modalitatea deontica de functionare
Capitolul III OBIECTIVE :
Scopul I - Asigurarea
functionarii optime a Justitiei
·
Baza de date
dinamice si obiective. Material probator in
activitatea de control si in ACTIUNILE DISCIPLINARE pe rolul C.S.M.
Scopul II- Material
didactic obiectiv absolut necesar I.N.M.
- Date statistice necesare
serviciului Documentare, Informatica si Directiei Legislatiei si Studii din
M.J.
- Date necesare cercetarii
juridice- Consiliul Suprem Legislativ Ministerul Justitiei etc.
- BAZA DE DATE necesara
C.S.M. pentru activitatile de EVALUARE si respectiv RECOMPENSARE PROFESIONALA.
Capitolul
I
INTRODUCERE
– ARGUMENT
Sistemul propus este doar o simpla schitare a principalelor linii de conturare a aplicabilitatii deonticii bunei
credinte si a informatizarii in domeniul JUSTITIEI ROMANE.
Faptul ca propunerea pare
radicala si se bazeaza pe folosirea tehnicii de calcul, nu trebuie sa conduca
in mod simplist la concluzii pripite. Dimpotriva, trebuie meditat asupra
tuturor consecintelor si efectelor benefice ale acestei perfect posibile
implementarii valoroase.
Sistemul propus se adreseaza
acelei mari dorinte a practicienilor si teoreticienilor DREPTULUI ROMANESC DE A
DECLANSA RENASTEREA JUSTITIEI ROMANE. Din acea necesitate inexorabila de
siguranta si securitate juridica in activitatea de zi cu zi a infaptuirii
ACTULUI DE JUSTITIE , al Actului de DREPTATE in finalul si pe fondul spetelor
deduse judecatii.
Acel „DEZIDERAT MIRCEA
DJUVARA"; (idealul solutiilor complet exacte in activitatea de judecata)
ARGUMENTE:
·
Schimbarea totala
si ireversibila in bine a actului de justitie.
·
renasterea
increderii in justitie si in puterea judecatoreasca.
·
intronarea
definitiva a rigurozitatii, ordinii, solemnitatii si demnitatii actului de
infaptuire a justitiei in sedintele de judecata
·
eliminarea si
prevenirea SPONTANA a coruptiei cu iz disciplinar sau chiar disparitia
traficului de influenta, falsul intelectual, abuzul in serviciu contra
intereselor persoanelor, denegarea de drepate... etc.
·
prevenirea si
eliminarea malversatiunilor judiciare , a sicanelor procesuale
·
eliminarea si
reducerea progresiva a erorilor judiciare; solutii dinamice catre
efincietizarea si celeritatea necesara solutionarii cauzelor judiciare
·
restabilirea
instantanee a adevaratelor valori, aparitia unei miscari concurentiale naturale si spontane de
inclinare a profesionalistilor dreptului catre rigoare judiciara, buna-credinta
,pregatire profesionala, eficienta incununata de succes social si profesional ,
concurenta si echilibrul spontan in
profesiile care participa la actul de judecata.
·
Stimulare
concurentiala si motivatie spontana atat in randul membrilor completelor de
judecata – corpul magistratilor - ,atat la nivelul organului de cercetare
penala , cat mai ales in randul
judecatorilor, avocatilor si consilierilor care apara drepturile si
interesele legitime ale persoanelor fizice si /sau juridice in faza de judecata.
·
Tendinta liber
consimtita de asumare a increderii si respectarea obligatiilor si indatoririlor
profesionale , echilibrarea sistemului judiciar modernizarea si refacerea
procedurilor perimate
·
Scaderea drastica
a fraudelor si a erorilor judiciare
·
Un numar tot mai
mic de hotarari judecatoresti nelegale si netemeinice
·
Uniformizarea practicii si a doctrinei la nivel
national prin efectul rapiditatii de prelucrare si de informare electronica de la instante folosindu-se acumularile succesive
de experiente judiciare pozitive din bazele de date rulate intre factorii de
decizie din M.J.
·
Noi dimensiuni
pragmatice si deontologice in protejarea valorilor supreme ale magistratului ,
oferind metodologii si proceduri nebanuit de utile pentru C.S.M. si M.J. ,
inclusiv aspectul deloc de neglijat- acela de a a obtine in timp scurt esantioane si date obiective in deciziile
privind recompensarea si/ sau controlul profesional , promovarea magistratilor
valorosi , combaterea si sanctionarea magistratilor care depasesc limitele
conduitei deontologice profesionale,
·
renasterea
increderii si motivatiei in randul profesionistilor Dreptului , determinarea si
elaborarea unei grile benefice de remunerare si recompensare de merit ,
eliminarea tensiunilor si suspiciunilor care planeaza mai mult sau mai putin
intemeiat asupra tuturor celor implicati cu atributii legale in toata paleta
activitatilor judiciare
·
O noua valorizare
si stimulare a magistratilor, oferirea de modele tinerilor magistrati din
cadrul exemlelor de pregatire si daruire profesionala existente in ierarhia
valorica la un moment dat in corpul activitatii magistratilor
·
O adevarata
ridicare a statutului magistratului roman pe cele mai inalte niveluri de
independenta , siguranta , respect si demnitate sociala si profesionala - un
nou prag de INDEPENDETA reala a MAGISTRATULUI –
·
eliminarea
amestecului in atributiile judecatorului.
·
Disparitia
suspiciunilor nefondate la adresa activitatii profesionale in solutionarea
cauzelor judiciare , cat mai ales la
adresa dreptului magistratului de a propune o solutie judecatoreasca obiectiva cu mult curaj , experienta
profesionala si acuratete juridica, numai potrivit intimei sale convingeri ,
numai in temeiul si in limitele riguroase ale legii si solutie fondata
temeinic pe baza probelor administrate
in cauzele judiciare.
Capitolul
I
-Descriere
generala-
Aspecte
tehnice ale modalitatilor deontice de functionare:
Pe
langa partea comuna de informatizare judiciara se impune
Introducerea
unui nou serviciu, strict protejat si INDEPENDENT, UNIC SI SPECIALIZAT DE
MONITORIZARE JUDICIARA in structura CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
(MAJOR -CSM MJ/RO)
Baza legala:art. 5 din Legea
92/1992-„publicitatea judecatii’
Art. 75 alin. 2,3
–idem-„atributii C.S.M."
Citez –art 73 alin.
2L.92/1992
„C.S.M. exercita orice alte
atributii prevzute de lege"- „C.S.M..poate cere instantelor judecatoresti
sau parchetelor relatii sau acte referitoare la activitatea profesioanala sau
conduita magistratilor"
Aspecte tehnice deontice
·
La fiecare
instanta judecatoreasca- Judecatorie , Tribunal, Curte de apel se va instala un
sistem UNIC-(pentru toate salile de judecata din incinta instantei), simplu si
economic-compus din unitate de inregistrare si cate camera de luat vederi
pentru fiecare sala pentru inregistrarea audio si video a sedintelor de
judecata.
La
fiecare instanta sistemul va fi deservit de un singur operator, de la pupitrul
amplasat intr-o incapere special amenajata si va efectua de acolo operatiunile
, indiferent cate sali de judecata se afla la acel sediu de instanta.
·
Selectarea
operatorului se va face din randul personalului deja existent in randurile
grefierilor de la instante si nu va fi subordonat decat direct sefului sau
direct din Compartimentul Tehnic si operativ din C.S.M.-M.J. Bucuresti.
·
-Atentie – Operatorul va avea un statut distinct si
foarte strict.
·
Va avea obligatii
stricte de confidentialitate in privinta inregistrarilor efectuate si sub
raspundere penala va fi obligat sa stocheze baza de date, sa nu accepte
ordine,promisiuni sau ingerinte ale
magistratilor,avocatilor,justitiabililor,sau din partea presei in furnizarea de
informatii sau cu privire la operatiile tehnice desfasurate in conditiile
legii.
Operatorul
va inregistra zilnic sedintele de judecata,le va sorta, inseria si va asigura
pastrarea in arhiva amenajata special , la sediul instantei.
Operatorul
va elibera aceste inregistrari in regim special numai Directiei specializate
din C.S.M. Bucuresti, numai pe baza dispozititei scrise speciale date de
aceasta institutie.
ACCESUL
LA MATERIALUL INREGISTRAT
-utilizarea
bazei de date speciale-
-proceduri-
·
Accesul la
materialul inregistrat va fi limitat sever, iar informatia va avea un caracter
exclusiv confidential si un regim strict de utilizare fata de obiectivele
exacte si cerintele operative ale C.S.M.
·
Utilizarea ,
gestionarea sau in general folosirea acestor materiale audio-video de catre
persoane neautorizate sau in alte conditii decat cele legale vor fi sanctionate
drastic –* raspundere de natura penala*
·
Inregistrarile nu
vor fi si nu pot fi oferite niciodata mass-media si nici altor persoane
particulare
·
Accesul la
materialul inregistrat se va face numai cu aprobarea scrisa-stricta (Ordin
C.S.M.,obtinut doar in urma procedurii legale) iar utilizarea informatiei
digitale va fi destinata numai departamentelor specializate care vor folosi
informatia solicitata pentru:
·
1) statistica
,
·
2) studii privind ergonomia muncii
magistratului ,
·
3) Studii si
standardele calitative ale actului de justitie
·
4) evolutia
aplicarii noilor legi in teritoriu,
·
5) esantioane
relevante ale activitatii magistratilor pentru luarea deciziilor in comisia
deontica de avansare si recompensare de merit profesional,
·
6) material vizand analiza necesitatilor
modificarilor legislative
·
7) unificarea
practicii judiciare si nu in ultimul rand,
·
8)material
probatoriu ( absolut obiectiv) pentru actiunile disciplinare contra
magistratilor acuzati de fapte disciplinare, in urma sesizarilor legale si
procedurii de admitere a actiunilor disciplinare pornite – atentie !-(de
avocati definitivi, cu minim 5 ani experienta profesionala ori de catre
justitiabili , asistati in mod obligatoriu de catre avocati alesi)
Capitolul
III
Obiective
Scopul
I
Actiunile
disciplinare contra magistratilor
Procedura
deontica :
Sesizarea C.S.M. va trebui
sa fie facuta in forma scrisa si va trebui motivata printr-un memoriu redactat
in mod obligatoriu de un avocat si va cuprinde date referitoare la nr.
dosarului cauzei , in timpul caruia a avut loc incidentul , ziua sedintei de
judecata,,ora exacta,,numele magistratului si al grefierului de sedinta..
Aceste
aspecte deontice au ca scop , pe deoparte , apararea onoarei si demnitatii
corpului magistratilor , iar pe de alta parte, impiedicarea magistratilor de a
fi tentati de abuz, rutina profesionala negativa sau tentatii de coruptie, sau
de a scapa de responsabilitatea profesionala sub „ umbrela" independentei
, invocand impunitate absoluta sau intangibilitate absurda- ceea ce presupune o
noua dimensiune a profesionistului magistrat de buna credinta: asumarea
raspunderii sociale, juridice si profesionale , din perspectiva principiului
insitiuit de art. 16 alin. 2 din Constitutie-„NIMENI NU ESTE MAI PRESUS DE
LEGE"
In sistemul deontic MAJOR
CSM MJ/RO , magistratii cercetati in actiunile disciplinare nu vor mai putea sa
influenteze direct sau indirect, pe cai „neortodoxe" , solutia instantei
disciplinare , ori probatiunea in acuzarea lor sau eliberarea inregistrarilor
obiective sau a actelor de decizie savarsite in speta si de asemenea nu vor
avea acces la dreptul de a sesiza aceasta instanta sau alte jurisdictii fata de
justitiabili ori fata de avocatii acestora, in materia deontologiei actelor si activitatii profesionale
Jurisdictionale
Magistratii vor putea invoca
si folosi materialul inregistrat in apararea lor si se vor folosi in acest for
de aceleasi acte si probe aflate in contextul concret al probatiunii relevante.
De
asemenea magistratii nu vor putea fi timorati de catre functionari superiori
sau sicanati la genul ca ceva ar putea fi interpretat gresit in activitatea si
conduita lor profesionala. .
.Niciodata
nu se vor face publice cercetarile prealabile si nu vor fi intrerupti in a-si
desfasura activitatea, ci doar in consecinta, C.S.M..Ii va stimula si
recompensa de merit sau.dinpotriva ii va chema sa raspunda in actiunile
disciplinare admisibile declansate de profesionistii cu probitate si vor fi
judecati de un for legal competent dupa o procedura si o confidentialitate care
sa asigure prestigiul si onoarea corpului magistratilor.
Nu
se va permite sub nici o forma publicitatea numelor magistratilor judecati si
condamnati.
Numai dupa ramanerea
irevocabila a deciziei de condamnare si numai odata cu punerea sa in executare,
CSM va putea da publicitatii numele magistratilor, potrivit uzantelor comune .
Pentru sceptici si pentru
cei care se opun cu incrancenare punerii in aplicare a raspunderii
judecatorilor, nu trebuie uitat ca in toata lumea civilizata magistratii chiar
raspund pentru faptele lor penale ori disciplinare , tocmai pentru argumentul
ca insusi magistratii nu pot fi abuzivi si nu pot fi mai presus de lege .!
Toti oamenii de bun simt
recunosc ca magistratii poseda si uzeaza ( ca prerogativa legala ) de acea
forta teribila de a dispune sau de a interveni in viata si destinele
justitiabililor.
De a da sau de a imparti
drepturile, inclusiv patrimoniul justitiabilului . De a dispune , pur si simplu
de viata de patrimoniul si de demnitatea contribuabilului aflat temporar in
situatia de justitiabil .
In orice cauze, magistratul
ia decizii mai mult sau mai putin insurmontabile,
Magistratul dispune inclusiv
de dreptul de politie al sedintele de judecata , iar in timpul exercitarii prerogativelor
sale poate determina instantaneu , cu deplina putere , indiferent de orice
persoana prezenta in sala de judecata( sau avand legatura cu cauza dedusa
judecatii- aparatori, martori,experti) ... sa se conformeze pe loc
dispozitiilor sale…..
Simpla
prezenta a camerei de luat vederi in sala de judecata si a intregului sistem de
garantii deontice si procedurale amintite VA
DETERMINA O SCHIMBARE RADICALA si ireversibila in BINE A MENTALITATII
participantilor activi si pasivi la actul de judecata .
O
schimbare radicala de mentalitate la nivelul justitiabiililor, avocatilor ,
inclusiv pe fond, la nivelul gandirii magistratilor…
Se
va asigura prin aceste metodologii un inalt standard de inclinatie NATURALA si
SPONTANA spre COMPETITIVITATE , INTRE
PARTICIPANTII activi si pasivi LA ACTUL DE JUSTITIE.
O
NOUA SI MODERNA PREMISA DE STIMULARE legala si tehnica A
DESFASURARII IN CONDITII DE SOLEMNITATE, LEGALITATE, CELERITATE SI BUNA
CREDINTA A SOLUTIONARII PROCESELOR AFLATE PE ROLUL INSTANTELOR JUDECATORESTI DIN
ROMANIA !
Forta
metodei rezida tocmai in forta vectorului dinamic al principiului bunei
credinte principalilor "actori" in forul de judecata,
Rezida
in realitatea potrivit careia atat magistratii , avocatii, procurorii si
justitiabilii vor fi mult mai puternic motivati de a depune toate
diligentele-(de aceasta data liber consimtite)- iar in acest nou sistem se vor
„duela" numai juridic si nu pe alte influente nefaste , folosindu-se cu
toata increderea de aceste noi „arme" legale , deontice , simtind si
traind acea realitate prin care pot dispune efectiv de toate garantiile unui
act de justite de cea mai inalta calitate.
Justitia
nu va mai insemna doar principii si idealuri, ci aceste vor pute fi puse in
practica efectiv iar mijloacele electronice si deontice amintite vor transforma
in realitati cotidiene aceste principii si idealuri juridice.
Capitolul
III
Obiective:
Scopuri:
II-VI
II. Material didactic pentru
pregatirea tinerilor magistrati
La INSTITUTUL NATIONAL de
pregatire a MAGISTRATILOR
Avantaje:
Extragerea
si studiul de esantioane relevante pentru pregatirea tinerilor magistrati la
seminariile de specialitate.
Exemple
pozitive / exemple negative,
prelevate selectiv direct din forul judecatii.
Impactul
de neuitat al exemplelor semnificative, prelevate direct din instante, grefate
pe forta atat de penetranta a exemplului informatiei audio-vizuale,
multiplicata instantaneu prin acumularile precedentului cazuistic si al
practicii judiciare inclusiv al personalitatilor implicate in „duelul judiciar",
esantioane
vizionate analizate si comentate de catre profesorii si auditorii de justitie,
tinerii viitori magistrati de o reala motivatie, abnegatie si devotament in
profesia pentru care se pregatesc .
Comentarii
tehnice relevante legate de institutiile juridice aplicabile in spete, limitele
juridice , psihologice si consecintele atitudinilor participantilor in speta
analizata.
Metodica,
studii , solutii active.
III
. Date statistice necesare MJ, si altor entitati oficiale specializate
Statistici cu privire la
legile in aplicare, nevoi normative, etc. - Serviciul documentare,
Informatica,Directia Legislatie,
Prelevarea si prelucrarea
datelor obtinute potrivit nevoilor si tendintelor definitorii ale necesitatilor
sistemului judiciar roman.
IV. Unificarea practicii judiciare
Solutii
dinamice de comunicare si aplicare in practica a Deciziilor ICCJ .
Ca
noutate absoluta => MJ. si ICCJ vor avea imediat sub control dinamica si
feed-back-ul fenomenelor functionarii legilor si al practicii judiciare in teritoriu
in toate situatiile- > atat ca inertii dinamice ale instantelor, cat si
tendintele de nuantare a practicii in cazul aplicarii unor anumite legi .
Numai
impactul benefic pe latura comuna informatizata , ca simpla comparatie , se
poate distinge astazi efectul exemplului recent de de prelucrare informatica a
experientei practicii judiciare acumulate timp de 14 ani la CSJ- 1990-2004 in
varianta de inceput a CD-_ului editurii. ALL BECK (cele 20.000. de pagini de
Decizii ale CSJ-1990-2004), exemplu care deocamdata este mult mai static, redus
la scara redusa,pur informationala, didactica- fiind o simpla „carte
electronica" cu date necesare activitatilor judiciare.
Intuiti
la ce nivel de inter-activitate informationala va ajunge sistemul, din moment
ce interesul ergonomiei si sigurantei profesionale a magistratilor cat si
reinstaurarea calitatii actului de judecata a crescut in progresie geometrica
in ultimii ani, mai ales odata cu diversificarea cauzelor si cu patrunderea
tinerei generatii in profesie.
Eficientizarea
defasurarii actului de justitie in acest mileniu nu se mai poate face fara
celeritatea rulajului informatiei si feed-back-ului juridic.
V -Date necesare cercetarii stiintifice in
diferitele ramuri ale sistemului de drept roman
(
propuneri si edictarea efectiva de reglementari moderne , precedent si doctrina
judiciara)
VI BAZA
DE DATE C.S.M. pentru ACTIVITATILE DE EVALUARE, CONTROL SI RESPECTIV
RECOMPENSARE PROFESIONALA de MERIT A MAGISTRATILOR.
Baza de date obiectiva
oferita de C.S.M.sub aspectul mentinerii corpului magistratilor la un inalt
nivel de pregatire profesionala,demnitate si onoare sociala:
·
Posibilitatea
verificarii instantanee, fie prin sondaj, fie prin ordine prestabilita a
activitatii anumitor magistrati fata de modul cum inteleg sa-si indeplineasca
exigentele profesiei.
· Date obiective pentru propunerea avansarilor si/sau a recompensarilor de merit a magistratilor pe criterii de performanta profesionala, conduita constanta profesionala a magistratului,rezistenta la stress si redimensionarea incarcarii cu un numar optim de cauze, pe grad de dificultate si de ergonomie intelectuala a muncii depuse de magistrati.
Avansarea magistratilor se face in prezent potrivita art 67-70 din
Legea 92/1992,in baza unor calificative subiective date de sefii ierarhici sau
de catre inspectorii M.J.
De lege ferenda propunerea
de avansare si/sau recompensare se va face pe numai in baza unui referat C.S.M.
elaborat de Comisia de monitorizare Profesionala compusa din 4
membrii –un inspector, un magistrat , un avocat
desemnat de UAR si un psiholog specialist .
Referatul va fi intocmit in
urma voturilor comisiei , date in urma analizei activitatii profesionale a
magistratului pe esantioanele de secvente inregistrate (obtinute cu aceasta
ocazie de C.S.M. din arhivele instantelor) decelandu-se concluzii obiective cu
privire la conduita profesionala, temperamentul si abilitatile tehnice care tin
de COMPORTAMENTUL CONSTANT AL MAGISTRATULUI.
Atentie
Ca NOUTATE,
Va exista
Acuratetea DECIZIILOR DE
PROMOVARE si posibilitatea efectiva si inedita a PREVIZIONARII EVOLUTIEI
PROFESIONALE A MAGISTRATULUI RECOMPENTSAT.
Costurile
presupuse cu logistica si inzestrarea instantelor:
Organizarea instantelor:
· judecatorii -179
· Tribunale -41
· Curti de apel -15
· Curtea Suprema –1
· Hardware:
Total instante= 236 X 1500 Euro / medie, cost "modul" la o singura instanta
pentru ambe componente sistemice
Total costuri hardware = 354.000 Euro (Total costuri pentru
ambele componente sistemice:
A. componenta
interactivitatii comune – simple comunicari administrative , situri
informationale , legislatie, posta electronica, linie teleconferinta , etc. ;
B. componenta
speciala, protejata - Sistemul -.M.A.J.O.R._CSM-MJ/RO in mod obligatoriu cu regim special
de parolare si criptare a stocarilor de date si a canalelor de transmitere a
informatiei.
Opinii,
dezbaterile pro si contra, finalizarea detaliilor PROIECTULUI si
Fixarea
unui studiul de fezabilitate
si
,
de
ce nu:
cat
mai curand … un necesar PROGRAM PILOT !
Asteptam
opiniile si argumentele utile, pertinente si concludente.
(va
urma)
AVOCAT
Ion Gabriel Anghelus
www.avocatanghelus.go.ro
avocatanghelus@go.ro avocatanghelus@mymail.ro
Tel 0721 736 034
© Copyright 1996-2004
© ANGHELUS
I .ION GABRIEL &
collaborators
BUCURESTI-1996